Endamlı servi
Mezar taşlarında en yaygın
kullanılan ağaç sembollerinden biri "Hayat ağacı" motifidir. Bu
motif, orta Asya kökenli bir motif olup, kullanımı M.Ö. 8. yıllara kadar iner.
Hayat ağacı ve dalındaki kuş figürleri ölünün kendisini temsil etmekte ve onun
Allah katına yükselmesini sembolize etmektedir. Hayat ağacı bolluk ve bereketin
simgesidir.
"Meyveli ağaç" ise, insan-ı kamili temsil etmektedir.
Ölüm ve faniliğin sembolü olarak kullanılan "servi ağacı" da mezar
taşlarında en çok rastlanan motiflerdendir. Kendine has bir kokusu olan ve
yaz-kış yeşil kalan servi, vahdeti, yani birliği sembolize eder. Allah lafzının
ilk harfi olan Elif'e de benzetilen servinin rüzgarda sallanırken çıkardığı
"HU" sesiyle Allah'ı zikrettiğine inanılır.
Servinin dalları başka
cins ağaçlardaki gibi, rüzgarda kolay kolay sallanmaz . Bu hali ile servi,
sabrın ve temkinin de sembolüdür Dik ve doğru duruşu ile doğruluğu ve
dürüstlüğü simgelerken şairlere ilham verir. 17. yy. şairlerinden Tebrizli
Saıb'in bir vecizesinde olduğu gibi: "Sen bir fakirin bir yerine batmış
olan dikeni çıkartırsan, o diken bir gün senin medfeninin servisi olur ..
" derken, Mevlana da Mesnevi'sinde "Cömertlik cennet servisi'nden bir
daldır" diyerek servinin kutsallığından bahseder.
Servinin en üst dalının
eğri durması yaratanın karşısında boynu bükük kalmayı, acziyeti ifade eder.
Mezar taşlarında görülen boynu bükük servi, yitirilenin ardından boynu bükük
kalmayı ve sabretmek gerektiğini de hatırlatır.
"Servi kurak denebilecek,
hatta başka ağaçların tutunamayacakları kireçli yerlerde dahi çok az su ile
idare edebilen kanaatkâr bir ağaçtır Bunun yanında servinin yeşil kısımlarının
zamanla görünüş farklılıklarına uğraması bu ağacın dikkati çeken başka bir
özelliğidir.
Genç servinin yeşilliği yere yakın ve gövdesinin görülen kısmı ise
daha kısadır. Yaşlı servide yeşil kısmın zamanla yerden yukarıya doğru
uzaklaştığı, yeşilliksiz gövde kısmının da daha uzun bir manzara gösterdiği
göze çarpar adeta gözle fark edilmeksizin, çok uzun yıllar süresince havalanan
yeşil bir balon gibi. Bu keyfiyeti ağacın alt dallarında ki (tabii budanma)
denilen ve servide uzun seneler sonra etkisi fark edilen olay ile ilgilidir.
Yeni sürgünler daima dalların uç tarafındadırlar. Geçmiş yıllardan kalan ve
sürelerini dolduran pul yapraklar, dökülmeye başlayınca yerleri boş
kalmaktadır. Tabii budanma neticesi bir yandan alt dallar eksilirken bir yandan
da pul yaprakların azalması servinin yere bağlılıktan sıyrılıp göklere doğru
yönelen bir manayı ilham eder.
Tebrizli Saıb yine bir beytinde: Kes izi kayd-ı
hazô.n u bahar şud azô.d Ki hem çu serv ez ın bag çıd dômen ra (Hazan ve bahar
kaydından azad olan kimse, servi gibi, bu fani dünyadan eteğini çeker) der.
Bazı mezar taşlarında sembolizm çok fazla ileri gitmiştir. Mesela mezar taşı
üzerindeki "servi içinde servi motif!" doğumda ölen kadını ve
doğurduğu kız çocuğunu sembolize etmektedir' "Haşhaş bitkisi ve çam
kozalakları" ebedi uykuyu ve cenneti temsil eder.
Ali Rıza Özcan / Mezar Taşları Üzerindeki Sembolik İfadeler adlı makalesinden
Yorumlar