İstanbul'u anlamak
Prof. Dr. Ahmed Güner
Sayar’la İstanbul Üzerine Bir Söyleşi
İstanbul’un fethinin
önemi ve Müslüman-Türk kültüründeki yeri nedir?
Ahmed Güner Sayar :
Fatih Sultan Mehmed, İstanbul’u 29 Mayıs 1453’de fethediyor. Fetih sonrasında,
bugünkü suriçi İstanbul’unu kabil olduğu kadar kısa bir zamanda bir
Müslüman-Türk şehri haline getirmek istiyor. İşe önce mezarlıklardan başlıyor.
Zira mezarlıklar, bir ülkenin tapu senedidir. İstanbul, Salı günü fethediliyor ama
sokak aralarındaki çarpışma, Cuma gününe değin devam ediyor. Bu çarpışmalarda
askerlerimiz şehit oluyor. Durumdan Fatih Sultan Mehmed haberdar ediliyor.
‘Askerlerimiz şehit oluyor, ne yapalım?’ diye Sultan’a sorduklarında, Sultan,
şehit oldukları mahalle defnedin diye emir veriyor. Bunun anlamı şu; şehri kısa
bir zaman zarfında Türkleştirmek ve Müslümanlaştırmak istiyor.
Fetihle birlikte
Türkler, İstanbul’u bir mezbele halinde buldular. Biten Bizans’tan birkaç
tarihi mabet dışında şehir, harap ve sefil bir hâlde idi. ’Nimel-ceyş’ denilen
İstanbul’un bu kutlu askerlerini kabirlerinden bugüne kalanlar, sokak
aralarında, 1453’den beri, bir Türk mührü olarak duruyorlar. Ayrıca, yapılan
düz damlı bodur minareli mescitler, camiler, namazgâh, hamam, sebil ve çeşmeler
yanında Türk zevkini yansıtan evler inşa ediliyor. Birkaç balıkçı Rum köyü
bulunan Boğaziçi, zarif yalıları, sahilhaneleri ve bey ve paşa konaklarıyla
Türkleşiyor. Bu meyanda, Anadolu ve Rumeli’nin muhtelif yerlerinden insanları
merkezî İstanbul’da iskân ediliyor. Buna dönemin eğitim kurumu medreseleri de
ilâve etmeliyiz. Mesela, Niğde Aksaray’dan, ya da Samsun Çarşamba’dan gelenler,
iskân olundukları mahallere, geldikleri beldenin ismini veriyor. Netice
itibariyle, İstanbul’un tarihi yarımadası, kısa diyebileceğimiz bir sürede, 20
ilâ 30 yıl arasında, yeni fizyonomik çizgileriyle bir Müslüman-Türk şehri
görünümünü kazanıyor, Fatih Sultan Mehmed, bunu öyle bir şehirde
gerçekleştiriyor ki, orası en az on asırlık bir Bizans şehridir. Onlar, 10
asırdır İstanbul’da kalmıştır. Bizans’tan bu şehri işgal etmek kolay
olabilirdi, ama zapt etmek zor olacaktı. Bazen şehir işgal edilir, ancak güçlü
kültür birikimin yoksa işgal ettiğin yerde esir olursun. İstanbul’a güçlü
Bizans damgasını vurmuş müthiş bir kültürün izlerini taşıyan, temel dini
abidelerini koruyarak, Fatih Sultan Mehmed, bu muhteşem projeyi
gerçekleştiriyor. Akan zamanda İstanbul, kazandığı bu ruhanî çizgilerini devam
ettirerek, Müslüman bir şehir olmaya devam ediyor, ruhaniyetini bir asırdan
ötekine muhafaza ediyor.
Fatih Sultan Mehmed,
İstanbul’un fethiyle iki mühim işlevi, irrasyonel ve rasyonel unsurların
birlikteliği açısından yerine getiriyor. Önce şehre kudsiyetini kazandıran Hz.
Peygamber’in hadisini gerçekleştiriyor. İkincisi, şehre maddi bir görünüm
kazandırırken Bizans kültürü nün karşısına Türk kültürünü getiriyor. Yapılan
mimari eserler ve diğer imar hareketlerinin yanında bu şehre iskân ettiği
insanlar, onlara eğitimi ve sağlık hizmetleri vermek için açılan medrese ve
şifahanelerle, buradaki Türk insanını İstanbullu [şehrî] yapıyor. Esasen,
Sultan’ın vakfiyesinde yer alan şu beyit, yaptığımız değerlendirmelerin özlü
bir hülasasıdır: “Hüner şehri bünyâd eylemektir. Reaya kalbin abâd eylemektir”
Türkler’in, Anadolu’ya
girişleri ile birlikte, istikbâle matuf devlet programlarında, ilk sırada
olmasa bile, mutlaka İstanbul’un fethi vardı. Nitekim 1071’de Anadolu’ya
geçişin gerçekleşmesinden on yıl sonra, 1081’de Üsküdar’a ulaşılıyor.
Üsküdar’dan İstanbul’a baktığında, Hz. Peygamber’in, ‘İstanbul mutlaka feth
olunacaktır’ hadisi, Türklerin bu programını yönlendiriyor. Üsküdar’dan
surlarla çevrili İstanbul’a bakarlar ve geri dönerler. İstanbul’un kutsiyeti,
bu hadiste gizlidir. Önce 1352’de, Üsküdar alınır. Ancak Fetih, bu tarihten
dolu bir asır sonra, 1453’de müyesser oluyor. Bu tarihten sonra, bu şehre has
ruhaniyetin kazandırılmasının ardında, Hz. Muhammed’in bu hadisine ittiba
edilmesi söz konusudur. Dolayısıyla, bugünden düne baktığımızda, tarihi Suriçi
yerinde duruyor, ancak, 1910’lar itibariyle başlayan, önce tedrici bir yıkım
sürecini, kör kazma ve dehşetengiz yangınlarla İstanbul kan kaybetse de,
büyüsünü korudu ve o ruhnüvaz görünümü ile Cumhuriyetli yıllara ulaştı.
Ben, doğma büyüme o
tarihi yarımadanın çocuğuyum. Fatih’te Hırka-i Şerif’te, yani Müslüman bir
muhitte hayatım geçti. Çevrem tarih kokan eserlerle dolu idi. Akseki Mescidi
(1453), Hırka-ı Şerif Camii (1851), Eski Ali Paşa ya da Mesih Paşa Camii
(1585). Çeşmeler, eski yazılı mezarlar vd. İstanbul’un hemen her semtinde bu çizgiler
vardı. Ne var ki, iktisadi ihtiyaçlara cevap veriyorum, o nedenle yol açıyorum
diye mescitleri, ‘nimel ceyş’ mezarlarını yıkıp, o tarihi yapı taşlarının
yerini, gündelik ihtiyacı gideren yapılaşma ile kapatacak olursanız, bu şehre
mührünü vurmuş olan Türk-Müslüman kimliğinizi kaybedersiniz. Zira yıkımlarla,
bize İstanbul’un ulûhiyetini ikram eden ecdadın bu toprakta hayatlarıyla
yarattıkları eserlerin hatırası ile birlikte, mesela, yıkılmış bir mescitte,
ismini dahi bilmediğimiz bir sanatkârın elinden çıkmış bir minberin veya
mihrabın da yok oluşu ile gerçekte yok edilen İstanbulluluktur. Sivil yapılaşma
ile kötü bir popülizmin esiri olan beledî yönetim de İstanbul’a zarar verdi.
Neyi kaybettiğimize dikkat etmemiz lazım. Kazanç hırsının yarattığı ‘ahistoric’
iktisadi hedonizm, ‘historic’ İstanbul’u bu hâle getiren baş düşmanımızdır.
Ulûhiyeti olan İstanbul’u, taş yığını haline getiren bu düşmanı, önce içimizde
aramamız gerekiyor. Eğer inanıyorsanız, Hz. Peygamber’in hadisine sarılmak ve o
hadise uygun olarak işler görmüş insanların mirasına halel getirmemek için
Suriçi İstanbul’a tarih ve çevre şuurunu sahiplenmiş yöneticilerin dikkat ve
özenine ihtiyacımız vardır.
Hocam, sizin bildiğiniz
İstanbul’da planlama ya da yıkımlar ne zaman başladı?
1910’lar itibariyle,
Şehremini olan Cemil Topuzlu Paşa zamanında, imar faaliyetleri adı altında
tarihi noktalara dokunulmaya geçildi. O dönemde, İmparatorluk coğrafyasında tek
bir şehir var, o da İstanbul. Sur içerisinde başka bir şehir yok çünkü.
Kubbelerin kesimi de bu zamanlarda yapılmış, Türk mührü kesilmiştir. İstanbul,
bu yıkım faaliyetlerinin en şedidini, Demokrat Parti iktidarı döneminde
yaşamıştır. 60 kadar mescit yanında, daha sayısını bilmediğimiz mezar
taşlarından tutun, namazgâhlara kadar ecdat yadigârı eserler helâk edilmiştir
Bu gerçeği pek bilen yoktur. Dönemin Başbakanı Adnan Menderes’in söylemlerine
baktığınız zaman, İstanbul’un Ankara’nın yanında üvey evlat muamelesi
gördüğünü, İstanbul’un ihmal edildiğini, İstanbul üzerine planlamaların yapılmadığını
söylediğini görürsünüz. Menderes’in bu yıkım icraatı karşısında üç kişi ona
isyan etmiştir. Bunlardan birincisi, Yahya Kemal Beyatlı’dır. “Yıkıyorsun.
Yıksana Süleymaniye’yi” demiştir. İkincisi, Osmanlı Mimari Tarihçisi Ekrem
Hakkı Ayverdi. Üçüncüsü ise Süheyl Ünver’dir. Süheyl Bey ise şöyle demiştir;
“Evet, Süleymaniye’ye, Sultanahmed’e, Nuruosmaniye’ye, Ayasofya’ya, Fatih’e
dokunmuyorsun, bunlar selâtin camiiler. Bunlar, bir ordunun komutanları.
Askerler nerede?” Erler olmadan komutanlar bir şey yapamaz.” Demokrat Parti’nin
başına gelenler ve halâ siyaseten bir parti olarak toparlanamaması, işte bu
yüzdendir. Diyeceğim şu ki, yöneticiler, hususiyle Fatih kazasının
idarecilerinin çok dikkatli olmaları gerekiyor. Ama bu yol açma hevesiyle
yapılanların hepsi de, İstanbul’u ihya etme uğruna yapılmıştır, ne yazık ki.
Ama şehrin tarihi köşe taşları muhafaza ederek bunların yapılması gerekirdi.
Ben çocukluğumdan kaç tane mescidin, yıkıldığını hatırlıyorum.
Ne hazin hikâyedir, bir
bilseniz. Allah gani gani rahmet eylesin. Süheyl Ünver, her yıkılan tarihi
eseri resmetmiş ve defterler hazırlamıştır. Hatta kendisi anlatmıştı; bir
keresinde yıkımın başlamasını geciktiriyor. Bekletiyor ve o arada yıkılacak
mescidin sulu boya resmini yapıyor. Yıkıcılar, Süheyl Hoca’yı resmini
tamamlayana değin bekliyorlar. Yıkılan mescitlere ilişkin Hoca’nın yaptığı her
resim bugün belgesel kıymeti olan resimlerdir. Bu resimler, daha sonrada, Recep
Tayyip Erdoğan’ın Büyükşehir Başkanlığı döneminde yayımlanan bir albümde,
“Benim Sevdiğim İstanbul” adı altında 240 tane sulu boya resim içinde
yayınlanmıştır. O resimlere baktığınız zaman, şimdi o camilerden, tarihi
eserlerden bazılarının yerlerinde yeller esiyor. Eğer yola gidip yıkılmamışsa,
İstanbul’u fetheden o kutlu askerlerin mezarlarının bir kısmı, halk arasında
çaput bağlanarak, ya da o mezarlara, ‘uludur, çarpar’ korkusuyla bakıldığı için
yıkıcıların kör kazmasından korunmuştur. Yoksa bu ekonomik beklentiler arasında
çok fazla tutunamaz ve onlar da kaybolup giderdi. İşte, İstanbul’un hazin
tarihi, macerası budur.
Bu hikâye, 1910’larla
birlikte, Cemil Topuzlu’nun imar hareketleri ile başladı, daha sonra,
Cumhuriyet döneminde harf inkılabıyla birlikte, tedrici bir süreç içerisinde
devam etti. O eski yazılı kitabelerin bazılarının, ya üstü kapatıldı, ya da
imha edildi. Mesela, İstanbul Üniversitesi’nin taç kapısının üzerinde T.C.
ibaresi yer alıyordu. O ibarenin altında, Sultan Abdülaziz’in tuğrası vardı. O
şimdi, yeniden gün yüzüne çıkartıldı. Aynı şekilde orası, kuruluşu itibariyle,
Osmanlı Genel Kurmay binası, Daire-i Umur-u Askeriyye idi. Süheyl Ünver ve
Sabri Ülgener kaynaklı olduğu için anlatıyorum bunları. 1933 senesinde, orası
Darülfünûn’dan üniversiteye geçiş sürecinde, İstanbul Üniversitesi’ne
veriliyor, binalar ve o muhteşem alan. Taç kapının her iki yanında, Fetih
Suresi’nin ilk ayetleri yazılıdır. Hattatı ise Mehmed Şefik Bey’dir. Taç
kapıdan içeri girişte ve dışarı çıkışta, bu enfes yazıları görürsünüz. Hat ve
hattattan anlayan dönemin Darülfünûn Reisi İsmail Hakkı Baltacıoğlu, bu
yazıların yerlerinden alınmasına, dolayısıyla imhasına mâni olabilmek
düşüncesiyle, üzerlerinin mermerle kapatılmasını sağlıyor. 1950’lere doğru,
Süheyl Ünver Bey, daha sonraki rektörlerden Sıddık Sami Onar’dan rica ederek bu
mermerlerin kaldırılmasını gerçekleştiriyor. Bir tek, tuğranın üzerini kaplayan
mermere dokunulmuyor. O da, yakın bir tarihte kaldırıldı.
Henry Prost var mesela,
İstanbul’un planlanmasında yer alıyor. Büyükşehir Belediyesi’nde danışmanlık
yapıyor. Millet Caddesi, Vatan Caddesi, Kennedy Caddesi gibi büyük caddelerin
planlanması bu dönemde yapılmış. Avrupa’dan getirilen başka mimarlar da burada
yer alıyor Ancak 1950’lerden sonra Demokrat Parti döneminde yerli mimarinin
geliştirilmesi adına, belki de Türkleştirme-Müslümanlaştırma düşüncesiyle bir
komisyon kuruluyor. Bu komisyonda bizden de çeşitli mimarlar yer alıyor. Ancak
hazin olan şudur ki, bu komisyonun yaptığı ve uyguladığı birçok planda da
tarihi eserlere dikkat edilmemiştir. İstanbul’u yeniden dizayn ederken, ihya
etme yerine, hazin sonunu hazırlamışlardır. Henry Prost belki bizim ruhumuzu,
tarihimizi anlayamamıştır, ama estetiğe dikkat etmiştir. Tasarımında estetik
kaygıları öne çıkarmıştır. Ancak bizim insanımız dediğimiz, daha hassas olması
gereken kişiler, bu binalara, tarihimizin ve kültürümüzün anıt yapılarına
gereken değeri vermemişler gibi gözüküyor. Bu hususta ne dersiniz?
Benim düşünceme göre
bu, Demokrat Parti’nin hatası; İstanbul’u sadece Suriçi’nden ibaret saymasından
kaynaklanıyordu. Kentleşmeyi, nüfusu, sanayileşmeyi, hesap edemediler. İstanbul
artık bir çekim merkezi durumuna geldi. Üretim ve istihdamla, sanayileşmesi,
sermaye birikimi ve para kazanması, eğitim kurumları, turizmi, sağlık turizmi,
tarihi, kültür ve medeniyetiyle mühim bir çekim merkezi haline gelmiştir.
İstanbul’un yeniden imar edilmesi aşamasında yapılan planlar, bu bağlamda,
dikkatsizce olmuştur. Değerlerimize dikkat edilmemiştir. Artık o tarihi
eserler, kültürümüzü yansıtan nadide yapılar, bizim tarihimizi artık bir bütün
olarak yansıtmaktan uzak kalıyor. Onları geri getiremeyiz. Onlar ilk ve son
numunelerdi. Yalan söylemeyen bu eserlerdeki taşlar, tarihî esintiyi sunarken,
zamanda sürekliliği de gerçekleştiriyorlardı. Benim ilkokul öğrenciliğim
sırasında, Beşiktaş’ta, Mimar Sinan’ın yaptığı Sinan Paşa Hamamı vardı, şimdi
yok. 1960 öncesi bir tarihte, yol açıyorum diye, bu hamam yıkıldı. Hâlbuki
tarihi yarımadadaki mevcut ecdat yadigârı eserler, sizi bir an içinde geçmiş
zamanlara hicret ettiriyor. Vefa’da, Molla Hüsrev Camii ile Ekmekçizâde Ahmed
Paşa Medresesi’nin bulunduğu sokakta ilk on oniki metre, 1453’den bu güne
değişmediğini rahmetli Süheyl Ünver Hocamız, yaptığımız İstanbul gezilerinden
birinde anlatmıştı.
Demokrat Parti
döneminde yapılan planlamalar, maalesef Türk-İslam görünümünü ortadan kaldırdı.
Hem de dünya kültür mirası diyebileceğimiz Bizans ve Roma kalıntıları da yok
edildi. İstanbul merkezli konuştuğumuzda 90 senelik Cumhuriyet tarihinin dini
mimarisi yoktur diyebiliriz. Bizatihi dönemsel olarak düşündüğümüzde dönemi ve
Atatürk ve İnönü dönemlerinde, İstanbul’a dair bir planlama yapılmamıştır.
Atatürk İstanbul’a küstü ve bu yüzden İstanbul’a yıllarca gelmemişti. Bu
dönemlerde, İstanbul’da estetik değeri olan eserler gün yüzüne çıkmamıştır.
Daha sonra görüldü ki, alınan bazı kanuni tedbirlerle, maddi-ekonomik
yapılaşma, şehre kimlik veren özgün eserleri yıkmasa bile, onları gölgede
bırakabiliyor. Mesela, Ataşehir’de Mimar Sinan Camisi var. Camii güzel, estetik
bir hüviyete sahip olduğu söylenebilir. Ancak arkasında 80 katlı bir rezidans
var. Dolayısıyla bu devasa yapı, camiinin nefes almasını engelliyor,
ruhaniyetini, klasik üslubu çağrıştıran estetik hüviyetini yok ediyor. Bunu
anlatmaya çalışıyorum.
Sivil mimaride, Sedad
Hakkı Eldem’in izlediği yol da sahipsiz kaldı. Bugün mimarımız, milli zevkimizi
yansıtan bir Türk evi inşa edemiyor. Edilenlere bakın! Maslak’ta neredesiniz?
Hangi millettensiniz, belli değil. 1960 öncesinde, Göztepe – Erenköy – Suadiye
çizgisinde, geniş bahçe içerisindeki ahşap konaklar, sanki Babil’in asma
bahçeleri gibiydi. Onlardan bugüne ne kaldı? Sadece ekonomik ihtiyaca cevap
veren zevksiz ve sevimsiz, estetik bir çağrışımdan yoksun devasa bloklar,
onların yerini aldı, bahçeler de yok oldu. Yahya Kemâl Beyatlı diyor ki: “Ömrüm
İçerenköy’ünde geçsin” Aziz Üstad’a, bugün İçerenköy’ünde çepçevre bloklar
arsında o büyülü İstanbul köşesinden ne kaldı? Şu an, bizim elimizde avucumuzda
ne kaldıysa, tarihi yarımadadaki eserler kaldı. Orada yapılaşmaya 3-4 kattan
fazlasına izin verilmemeli. Bu tarihi noktaları yükselen beton binalara kurban
etmemeliyiz.
Ekonomik endişe, bizi
kültür alanında yolda bıraktı. Fatih Hırka-ı Şerif’te, 1908 yılında Ümmi Kenan
Rıfai Tekkesi’nin yapıldığı yerin karşısına, bu tekkeyi gölgede bırakacak bir
bina yapılmış. Şimdi, suç bizim, hepimizin. Tekke’nin karşısına bu binayı yapan
adamın iktisadi açlığı var. Bu sadece verilebilecek örneklerden biridir. Binayı
yapan adam, burada tekke var, bunu gölgede bırakmayayım diyebilir mi? Merkezi
İstanbul’da bunlara dikkat edilmeden, ekonominin ve çıkarların rehberliğinde
yapılaşma sürüp, gitmektedir. Yakın bir tarihe değin, Altunîzade Camii uzaktan
kendini fark ettirirdi. Şimdi sinmiş vaziyette, yarın ancak yanına vardığınız zaman,
bu 19. asır mimarisinden bir örneği yansıtan bu mabedi görebileceğiz. Artık,
bunların bir ikincisi yok. Mesela, bir başka örnek de, Zeytinburnu’nda yapılan
154 metre yüksekliğindeki o şeddadi bina! Metrobüs ile Boğaziçi Köprüsü’nü
geçerken, Süleymaniye Cami’nin minarelerinin 4+1 olduğunu görürsünüz!
Yüreğinize bir hançer sokulmuş gibidir! Üsküdar, İhsaniye’den Sultanahmed
Camii’ne bakın, minareler 6+1 olmuş. Yazık, günah değil mi? İstanbul, bunu hak
etmedi! Biz bu ruhu kaybettik. Ruhsuz insan ne kadar mutlu olabilir ki?
Ekonominin, kişisel çıkarlar üzerinden İstanbul’un ecdat yadigârlarına verdiği
zararı, mülki ve idari amirler görmüyorlar mı? Evliyaullahtan bir zat, diyor
ki; “Fatih, İstanbul’un Medine’sidir.” Bunun anlamı şu; bu beldenin
ruhaniyetine dokunma. Eyüp Sultan’da da aynı ruh vardır. Orası öyle bir yer ki,
eğer hissediyorsan, ne dünyadasın ne ahirettesin. Şimdilerde, Eyüp Sultan Camii
ve civarı, buralarda ufacık bir ada gibi kaldı.
Ekonomik açlık,
maalesef yapılaşmaya itti bizleri. İktisadi bir hareketlilik için yapılan bu
çalışmalar, tarihimizden uzaklaşmaya sebep oldu. Ruhu rehin alacak bir ekonomik
yükselme, merkezî İstanbul’da kimseye hayır getirmez. Dikkat ederseniz, bir
kanada odaklanmış konuşmuyorum. Maslak’ta, Ümraniye’deki yapılaşmanın yarattığı
sıkıntıyı, ‘hangi millettensiniz, belli değil’i unutmadan göz ardı edilebilir.
Çünkü kişisel çıkarların toplum çıkarlarına dönüşmesi gerçeğini nasıl
reddedebiliriz? Bu gerçeğe rağmen, sel gider kum kalır misali, ekonominin
yaptırım gücü ileriye dönük kültürel zenginliğin olmazsa olmazı iken, nasıl
olurda mevcut ‘historic’ bir kültür mirasını yıkar ve yerine gelecek için
‘ahistoric’ bir kültüre zemin olur, bunu anlamakta güçlük çekiyorum. Bu Hâl,
bizatihi ekonomik düzlemi karmaşaya sürüklemez mi?
Son olarak, İstanbul’a
nasıl sahip çıkmak gerektiği hususunda neler söylemek istersiniz?
Bizde, Cumhuriyet’in
ilk yıllarına damgasını vurmuş Türk kültür tarihçiliğinin iki farklı
kümeleşmesi vardır. Bunlardan biri, Ziya Gökalp ve Fuad Köprülü çizgisiyle
2000’li yıllara ulaşmış ve halâ devam eden tarih araştırmalarıdır. İkincisi
ise, Balıkesirli Abdülaziz Mecdi [Tolun] Efendi’nin etrafında kenetlenen ve bir
araştırma gurubu oluşturan dört kişiden bahsedebiliriz. Bunlar; Muallim Cevdet
İnançalp, Osman Nuri Ergin, Ahmed Süheyl Ünver ve kitapçı Mehmed Raif
Efendi’dir. Bunların hepsi çok çalışkan ve çok üretken insanlardır. Süheyl
Bey’in Süleymaniye Kütüphanesi’ne vakf ettiği 1200’den fazla el yazması defter
vardır. Bunların neşri gerekmektedir. Şimdiye değin, 30 kadar defter
neşredilmiştir. Vakfedilen bu defterlerin içerisinde İstanbul’un ayrı bir yeri
vardır ama İstanbul defterlerinin büyük bir kısmı henüz neşredilmemiştir.
İstanbul’un biz Müslüman Türkler için önemi Hz. Peygamber’den geliyor. Sahip
çıkılıyorsa bu yüzden sahip çıkılıyor. Süheyl Bey’in bana naklettiği bir fıkra
var. Aslında bütün sır bu fıkrada gizlidir. Fıkra şöyle; “Fatih Sultan Mehmed
İstanbul’u fetheder. Rum Patriği gelmiş ve şöyle demiş: ‘Devletlü Sultanım! Siz
Türkler’in elinden bu şehr-i İstanbul’u kılıçla kıyamete değin kimse alamaz. Bu
iş bitti. Yalnız tapuya dikkat et.” Şu an, Edirne’ye baktığınızda, orada
Osmanlı izlerini daha çok görürsünüz. Çünkü tarihi yapılar İstanbul’a nispetle
dar bir alana sıkışmışlar. İstanbul ise çok açıldı. İstanbul merkezi hariç,
biraz Üsküdar’da tarihi köşe taşları var. Bunun dışında diğerleri, Yahya Kemâl
Beyatlı’nın tevcihiyle, ezansız semtlere dönüştüler. Fatih’in ruhaniyeti
Cumhuriyet’le beraber bir başka mecburiyeti olan, ‘önce doymaları gerek’ iktisadi
gerçeğine teslim oldu. Bu ruhaniyeti kabzetmemek lâzım. Oysa bu semtte bir
başkalık var. Çünkü bu şehir, senin olmak için, senin kanını alıyor, sonra
sinesinde mündemiç bütün maddi-ruhi değerleri senin için koruyor, sana
veriyorsa, öncelikle oradaki cami, mescit, namazgâh, hamam, çeşme, mezarlık
vd., bütün bunlar, bu maddi alana ait zenginliktir. Onların üzerine titremek,
korumaya almak da maddeyle konuşmaktır. Şayet önümüzdeki on yıllarda, farklı
yolları tıkanmadan, bir sarmala dönüştürüp, onunla ikinci binyıla gidilecekse,
ricâl-i devletin omuzlayacağı problemlerden biri de tarih ve çevre şuurunu
yetişen nesillere aktarmak olacaktır.
Röportaj: Nail Yılmaz
Şehir ve Toplum Dergisi
Yorumlar